Tel. 018 - 12 70 30

  •   På nätet sedan 2008
  •   Endast Originaldelar
  •   Snabb leverans (1-3 dagar)
  •   Telefonsupport
0
Handla som /

Köp- och leveransvillkor

Uppdaterad: 2021-01-28

Dessa köp- och leveransvillkor (”Villkoren”) gäller mellan dig och Energi & Fastighetsteknik AB (hädanefter ”Fläktbutiken” eller ”vi”), org. nr 556493-3785, när du gör en beställning på www.flaktbutiken.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”).

Genom att genomföra köp och använda Webbplatsen förbinder du dig till följande Villkor. Vi rekommenderar därför att du läser igenom Villkoren noga innan du genomför en beställning.
 



Avtal och beställning

För att kunna genomföra beställningar på Webbplatsen behöver du vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Fläktbutiken levererar endast varor inom Sverige. Beställningen är inte genomförd förrän du klickar på ”Slutför köp”.

När vi tagit emot och bekräftat din beställning skickar vi en orderbekräftelse till den mailadress du anger i beställningssteget. Var därför noga med att ange rätt mailadress. Denna orderbekräftelse fungerar sedan som ett kvitto på ditt köp. Vi rekommenderar därför att du sparar denna handling. Där kan du även hitta Fläktbutiken´s kontaktinformation vid eventuella frågor.

Om felaktiga leverans- eller personuppgifter anges förbehåller vi oss rätten att neka din beställning. Beställningar som görs i någon annans namn utan dennes samtycke kommer att polisanmälas.

Om ett eller flera av dessa villkor förklaras ogiltiga eller döms ut som verkningslösa av domstol ska inte detta påverka återstående villkors giltighet.

 


 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Du kan hitta information om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy, som du också godkänner i samband med att du genomför en beställning.

 



SÅ HÄR HANDLAR DU HOS OSS

  1. När du har sett ut en produkt du vill köpa klickar du på köp för att lägga produkten i Varukorgen. På samma sätt lägger du till ytterligare produkter i din varukorg.
  2. Efter att du har lagt alla produkter du önskar köpa i varukorgen går du till kassan, vars länk du hittar högst upp till höger – Till kassan - på den aktuella sidan.
  3. Välj önskat leveranssättLäs mer om våra olika leveranssätt.
  4. Kontrollera att alla de produkter du önskar köpa finns med i din varukorg. Vill du ändra antal eller ta bort någon produkt kan du göra det i kassan. Vill du lägga till en produkt i din varukorg letar du upp den som vanligt och klickar på köp för att uppdatera varukorgen, och klickar dig sedan vidare till kassan igen.
  5. Välj det betalningssätt du önskar använda. Läs mer om våra olika betalsätt & finansiering.
  6. Fyll i dina adress- och personuppgifter. Här kan du för vissa betalsätt enkelt låta hämta dina adressuppgifter från folkbokföringen, när du har fyllt i ditt personnummer, som då automatiskt förs in i formuläret. Du fyller även i den e-postadress och det telefonnummer (helst mobilnummer) du enklast nås på.
  7. När alla uppgifter är rätt ifyllda och du säkerställt att du lagt i rätt produkter i varukorgen väljer du att bekräfta din order genom att klicka på Slutför.
  8. När du bekräftar din order hanteras din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du valt samt de leveranssätt som du önskar.
  9. Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har mottagit din order.
  10. Du kommer även att få ett e-postmeddelande med en leveransbekräftelse i samband med att dina produkter lämnar vårt lager.

 



Priser

I enlighet med tillämplig lagstiftning är alla priser som anges på Webbplatsen inklusive moms. Du kan emellertid välja att få priserna specificerade exklusive moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, vilka anges separat på Webbplatsen och kan variera beroende på vara. Det pris som anges vid köptillfället i kassan är det pris som gäller för köpet.

 


 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Fläktbutiken reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Fläktbutiken rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

All text, grafisk design, logotyper, bilder, etc. tillhör Fläktbutiken och får inte kopieras.

 


 

VÅRA OLIKA BETALSÄTT 


Betalningssätt Privatperson

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Vid fakturabetalning gäller alltid minst 14 dagars betalningstid (se fullständiga villkor från Klarna här)

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Fläktbutiken.se allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice

Ni kommer i kontakt med Klarna direkt på 08-120 120 10


Betalningssätt Företag

Till företag erbjuder vi betalning mot faktura som skickas till angiven faktureringsadress och betalningsfristen är 30 dagar. Det tillkommer ingen fakturaavgift. Fakturan skickas till beställarens angivna fakturaadress.

För att kunna betala med faktura måste företaget vara registrerat i Sverige och bli godkänd på kreditvärderingen som utförs vid köpet.   

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse och/eller inkassovarning och juridiska avgifter tillkommer. Om betalning inte sker i tid debiteras lagstadgad påminnelseavgift på f.n. 60 kr samt efter förfallodagen på fakturan debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen om f.n. 8 % per månad. Om betalning ändå inte sker, kommer fakturan att skickas till en inkassobyrå och ytterligare avgifter tillkommer. Fläktbutiken.se förbehåller sig rätten att i vissa fall att vägra leverans och göra en ny kreditvärdering av kunden.

Kontakta oss gärna för mer information.

 



ÅNGERRÄTT OCH GARANTI VILLKOR

Ångerrätt - enligt distansavtalslagen

Enligt distans och hemförsäljningslagen har du som kund en ångerrätt på 14 dagar. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. 

Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor.

Denna rätt gäller endast under förutsättning att varan och dess originalförpackning återsänds i samma skick som när du tog emot varan och den inte har använts i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper eller funktion. Skulle du ha hanterat produkten utöver detta har Fläktbutiken rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad produkten minskat i värde på grund av sådan hantering.

Vissa av varorna på Webbplatsen säljs utan ångerrätt. I samband med beställning av en sådan vara får du tydlig information om vad som gäller avseende ångerrätt. Om en produkt har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utnyttja ångerrätten.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss återbetalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar. 
Observera dock att fraktavgiften för vår leverans inte återbetalas ifall du ångrar hela eller delar av din order.
Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
 

Som kund betalar du själv returfrakt samt eventuella hanteringsavgifter tillämpade av tillverkaren vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar,
och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  • varor med bruten försegling t.ex kretkort och andra elkomponenter med förseglat emballage.
     
  • varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller tillverkas på beställning som t.ex spiskåpor

    som levereras direkt från fabrikanten.

  • Varor som varit provmonterade eller använda.

  • varor som är defekta eller felaktiga då detta istället är en reklamation.

Läs mer här:  Konsumentverket om ångerrätt


Så returnerar du en vara

Mejla oss på info@flaktbutiken.se eller ring 018 - 12 70 30

Fläktbutiken.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi har ej möjlighet att  lösa ut paket mot postförskott eller hämta upp paketet på utlämningsställe. Tänk på att returnera försändelsen som företagspaket eller ett fraktsätt som gör att paketet kommer till vår  till vår returadress. 


Returadress

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 UPPSALA

 



Garanti och reklamationsrätt - enligt konsumentköplagen

Vi säljer alla produkter med 1 års produktgaranti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Förutom det erbjuder respektive tillverkare egna garantier som kan var längre än 1 år.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Produktgaranti på produkter som ska installeras av en behörig elektriker utgår om inte kvitto, fakturakopia för installationen inte kan visas upp vid anmodan.

Är det fel på en vara du köpt av oss kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här:  Konsumentverket om reklamationer

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.


Så reklamerar du en vara

Om något är felaktigt med din vara vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. En reklamation av varan kan du göra genom att kontakta vår kundtjänst för att få en returfraktsedel från oss.

Telefon: 018 - 12 70 30 eller e-post: info@flaktbutiken.se

Varan ska returneras tillsammans med fakturan eller följesedeln. Tänk på att du som kund, vid retur, ansvarar för att varan inte skadas i transporten tillbaka till oss. Om du har kvar det transportemballage som vi använde för att skicka ut artikeln är det bra att använda detta även för returen. Saknas detta bör du tänka på att artikeln kan utsättas för stötar under transport så ett ytteremballage med stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda. 

 

Reklamation skickas till följande adress:

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 UPPSALA

Kontakta oss gärna för mer information.

 



LEVERANSVILLKOR OCH FRAKTSÄTT

Våra fraktsätt

Vi levererar alla produkter med DHL Freight inom Sverige. Notera att vi, förutom till Gotland, inte kan leverera till adresser som kräver båttransport inom Sverige.

Vill du att vi skickar ditt paket med något annat fraktsätt eller fraktbolag kontakta oss så ordnar vi detta.

 

DHL Servicepoint - Leverans till uthämtningsställe

Privatperson och företag
Kostnad 59:-
Leverans sker normalt inom 2-5 arbetsdagar 

För att ge våra kunder största möjliga service använder vi oss av DHL Servicepoint vilket innebär att du enkelt hämtar ut ditt paket på något av DHL's 1300 utlämningsställen. Du hittar utlämningsställena över hela landet på platser som du besöker varje dag: affären runt hörnet, bensinstationen eller kiosken. Alla transporter är klimatsmarta. Det betyder att DHL kompenserar för koldioxiden som släpps ut, så att effekten på miljön blir lika med noll.

Vi aviserar våra paket via e-post samt sms direkt till din mobiltelefon. Påminnelse skickas via sms och brev.

Utlämning sker mot uppvisande av legitimation och sändningsnummer.

Försändelser levereras till ditt närmaste DHL Servicepoint som som räknas ut ifrån ditt postnummer, vill du byta till ett utlämningställe nära t.ex din arbetsplats skriv det i meddelande rutan vid beställning i kassan.

OBS! om vi redan skickat paketet kan vi tyvärr inte kostnatfritt ändra utlämningställe.

Klicka här för att hitta Närmaste DHL Servicepoint

Paketet finns i 14 dagar på Service Point utlämningställe för avhämtning. Hämtar du inte ut din beställning i tid går den automatiskt i retur till oss. För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 395 kr. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätten. 

 

DHL Hempaket - Avisering

Privatperson och företag
Kostnad 248:-
Leverans sker normalt  inom 1-3 arbetsdagar 

Till Privatpersoner och företag kan vi skicka varorna med DHL Paket med avisering 

DHL kontaktar dig och lämnar ut ert paket dagtid 08:00 - 17:00 enligt överenskommelse, bokning och avisering sker med sms där man bekräftar eller ändrar föreslagen leveranstid.

OBS! Utlämning sker ej direkt till dörr (om man bor i lägenhet), utan till port.

Vi förbehåller oss rätten att debitera för dom kostnader som kan uppstå om det inte går att leverera till angiven leveransadress.

Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

 

DHL Företagspaket - Ingen avisering

Endast företag
Kostnad 138:-
Leverans sker normalt  inom 1-3 arbetsdagar 

OBS! Bara till företagsadress med ett företagsnamn som mottagare

Till företag kan vi skicka varorna med DHL Företagspaket, DHL kör ut och levererar varorna direkt till leveransadressen. Ingen avisering sker. Adressen måste vara bemannad kontorstid  vardagar 08:00 - 17:00 för mottagande.

Vi förbehåller oss rätten att debitera för dom kostnader som kan uppstå om det inte går att leverera till angiven leveransadress.

Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

 

Hämta själv i butik - Uppsala

Privatperson och företag
Kostnad 0 :-
Leverans sker omgående vid lagervara

Om du vill hämta dina varor själv i vår butik väljer du  "Hämta själv i butik" som leveranssätt i kassan. Då hämtar du själv dina produkter i våran butik på Spikgatan 5 UPPSALA.

Vår butik har öppetider vardagar mellan kl. 10.00 och 17.00.

Läs mer: Om vår fysiska butik i UPPSALA

 

Fläkt Woods Spiskåpor och Enessen Spiskåpor

Privatperson
Kostnad 59:-
Leverans sker direkt från fabrik. 
Så oavsett vilket fraktalternativ du väljer i kassan så skickas kåporna från fabrik.

Alla spiskåpor från Fläkt Woods skickar vi direkt från fabriken för att hålla våra leveranstider så korta som möjligt då kåporna byggs på beställning.

Till Privatperson skickas kåpan med PostNord och hämtas ut på närmaste Post Nord utlämningsställe.

En avi via brev skickas ut när kåpan finns att hämta på utlämningställe.

Enessen spiskåpor skickas från fabrik med fraktbolaget Schenker och fraktbolaget tar kontakt med kund för bokning och leverans av paket via kundens telefonnummer.


Företag

Kostnad 138:-
Leverans sker direkt från fabrik.
Så oavsett vilket fraktalternativ du väljer i kassan så skickas kåporna från fabrik.

Alla spiskåpor från Fläkt Woods skickar vi direkt från fabriken för att hålla våra leveranstider så korta som möjligt då kåporna byggs på beställning.

Till Företag skickas kåpan med PostNord företagspaket till angiven leveransadress under vardagar 08:00 - 17:00

Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

Enessen spiskåpor skickas från fabrik med fraktbolaget Schenker och fraktbolaget tar kontakt med kund för bokning och leverans av paket via kundens telefonnummer.

 



Transportskador

Kunden ska vid mottagandet kontrollera de levererade produkterna. Transportskada ska på ankomstdagen av leveransen eller vid upphämtning av paket vid utlämningsställe anmälas till transportören och Fläktbutiken.se

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

Om kund inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar kunden rätten att göra gällande anspråk mot transportören och Fläktbutiken.se

Synlig skada vid utlämningsställe

Upptäcks skada på gods vid utlämningen ska Kunden reklamera till utlämnande DHL SERVICE POINT genom att på kvittensdelen ange skadans omfattning. Detta ska bestyrkas av DHL SERVICE POINTS personal.

Kunden är sedan skyldig att anmäla skada på DHL skadeanmälningsformulär. 

Kontakta sedan våran Kundservice på 018 - 12 70 30 så tar vi över ärendet.

Synlig skada vid leverans av utkört paket

Ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen.

Kunden är sedan skyldig att anmäla skada på DHL skadeanmälningsformulär. 

Kontakta sedan våran Kundservice på 018 - 12 70 30 så tar vi över ärendet.

Dold skada

Upptäcks skada i senare skede ska denna reklameras till DHL på deras skadeanmälningsformulär.  snarast, dock senast 7 dagar efter att godset kvitterades.

Kontakta sedan våran Kundservice på 018 - 12 70 30 så tar vi över ärendet.
 



Tvister och lagval

Vi försöker alltid att lösa tvister på ett ömsesidigt tillfredsställande sätt. Om ingen överenskommelse nås, kommer du att ha möjlighet att föra ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Se Allmänna reklamationsnämndens instruktioner här: http://www.arn.se/  - tillsammans med ditt ärende skall du även lämna vår mailadress: info@flaktbutiken.se

Du kan även använda EU-kommissionens online klagoportal. Detta är särskilt relevant ifall du är boende i ett annat EU-land än Sverige. Ärendet lämnas här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/ - tillsammans med ditt ärende skall du även lämna vår mailadress: info@flaktbutiken.se


Ändringar

Villkoren uppdateras kontinuerligt av Fläktbutiken.se. Vi ber dig därför att se över Villkoren varje gång du gör en beställning på Webbplatsen.


Bolagsinformation:

Org. nr: 556493-3785


Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 UPPSALA

Kontaktuppgifter:

info@flaktbutiken.se

Telefon: 018 12 70 30

 

Produkten har blivit tillagd i varukorgen