•   På nätet sedan 2008
  •   Endast Originaldelar
  •   Snabb leverans (1-3 dagar)
  •   Telefonsupport
0
Handla som /

Garanti, öppet köp och reklamation

Returfraktsedel 
Ångerrätt Företag 
Ej uthämtat paket 
Garanti och reklamationsrätt 
Tillämplig lag och domstol 

Ångerrätt Konsument - enligt distansavtalslagen

Enligt lagen distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund en ångerrätt på 14 dagar. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. 

Denna rätt gäller endast under förutsättning att varan och dess originalförpackning återsänds i samma skick som när du tog emot varan och den inte har använts i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens egenskaper eller funktion. Skulle du ha hanterat produkten utöver detta har Fläktbutiken.se rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad produkten minskat i värde på grund av sådan hantering.

Vi vill därför uppmana till försiktighet vid hantering av en vara som eventuellt ska returneras. Returneras varan i gott skick efter vad som får anses vara normal hantering för att fastställa egenskaper och/eller funktion, kommer självklart den fulla kostnaden för varan att återbetalas till kund. Vi rekommenderar även att samma försiktighet används med produktens förpackning då denna kan ha en påverkan på produktens värde. Om förpackningen har skadats mer än vad som krävs för att öppnas kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut, detta beslutas i varje enskilt fall (med förpackning menas INTE det yttre emballage som din order levereras i).

Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor.

Ett fåtal produkter på denna webbplatsen kan säljas utan ångerrätt. I samband med beställning av en sådan vara får du tydlig information om vad som gäller avseende ångerrätt i produktbeskrivningen. 

Om en produkt har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utnyttja ångerrätten. Varor som är förseglade är t.ex kretskort och andra typer av känsliga elektronikprodukter. Det står i produktbeskrivningen på produkten om artikeln är förseglad. 

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

  • Varor med bruten försegling t.ex el-komponenter så som kretskort och andra känsliga elprodukter med förseglat emballage.
  • Varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller tillverkas på beställning som t.ex spiskåpor
    som levereras direkt från fabrikanten.
  • Varor som varit provmonterade eller använda.
  • Varor som är defekta eller felaktiga då detta istället är en reklamation.
  • Ej uthämtade paket - Paket hos ombud måste hämtas ut fysiskt för att ångerrätten skall gälla.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss återbetalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar efter vi har mottagit varan hos oss. 

Observera dock att fraktavgiften för vår leverans till dig inte återbetalas ifall du ångrar hela eller delar av din order.

Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid ditt köp av produkten, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Läs mer om hur återbetalning sker under våra olika betalningssätt här
 

Så här gör du en retur

Mejla oss på kundtjanst@flaktbutiken.se eller ring 018 - 12 70 30 och meddela oss att du vill göra retur. 

Du kan även använda denna Ångerblankett från Konsumentverket

Fläktbutiken.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka.

Märk på paketet "RETUR + ditt ordernummer" och skicka sedan returen till oss till vår returadress.

Returadress:

Energi & Fastighetsteknik AB
Spikgatan 5
753 23 UPPSALA

OBS!
 Du kan även lämna tillbaka produkten i våran butik på Spikgatan 5, Uppsala


Tänk på: 

Som kund betalar du själv returfrakt och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. 

Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Förpacka returen väl. Du som kund ansvarar för att returen kommer fram hel och står därmed för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Använd ytteremballaget du fick varan i. Vi ersätter inte produkter som fraktskadats på grund av dålig emballering under transporten till oss. Ta gärna en bild på paketet hos din fraktspeditör innan du lämnar ifrån dig ditt paket

Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätten inkommit till Fläktbutiken.se

Vi har ej möjlighet att lösa ut paket mot postförskott eller hämta ut paketet på utlämningsställe eller terminal. Tänk på att returnera försändelsen spårningsbart och som företagspaket eller ett likvärdigt fraktsätt som gör att paketet kommer till vår till vår returadress. Spara alltid ditt inlämningskvitto vid retur via ombud.

Om du har har valt att handla mot faktura ber vi dig som kund att betala denna och invänta er återbetalning. Alternativet är att kontakta Svea Ekonomi på telefonnummer 08 - 514 931 13 och be dem att förlänga förfallodatum på er faktura. Det är du som kund som ansvarar för att förfallodatum inte går ut på fakturan. 


Du kan läsa mer om ångerrätt här:  Konsumentverket om ångerrätt


 



Returfraktsedel

Om du inte önskar att skicka tillbaka din retur med ett eget fraktalternativ så kan du använda dig av våran enkla lösning.

Färdigifylld returfraktsedel Fläktbutiken.se

Returfraktsedeln är färdigifylld så du behöver bara skriva ut och klistra den på paketet och sedan kan du enkelt och smidigt lämna in ditt paket hos ett DHL Servicepoint ombud.
Du får både paketet spårningsbart + ett inlämningskvitto för din leverans, paketet kommer sedan fram till våran returadress. 


 



Ångerrätt Företag

För näringsidkare som handlar hos Fläktbutiken.se så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20% av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.


 



Ej uthämtat paket

Ditt paket ligger kvar 14 dagar hos DHL ombud, från det att SMS-avisering skickats till dig. Efter 14 dagar skickas din order tillbaka till vårt lager och din betalning krediteras via Klarna så snart din retur har registrerats hos oss.

För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Fläktbutiken.se rätten att debitera dig som kund 300 kronor. Avgiften avser våra uppkomna kostnader för returfrakt, hantering och administration.

 



Garanti och reklamationsrätt
Konsument:

Vi säljer alla produkter med 1 års produktgaranti samt 3 års reklamationsrätt (enligt Konsumentköplagen). Alla garantier gäller i Sverige. Förutom det erbjuder respektive tillverkare egna garantier som kan var längre än 1 år.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Produktgaranti på produkter som ska installeras av en behörig elektriker utgår om inte kvitto, fakturakopia för installationen inte kan visas upp vid anmodan. Produktgarantin gäller inte vid felaktig eller icke fackmannamässig installation av produkten. Garantin gäller inte heller produkter som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga på det sätt som beskrivs i lag. Fläktbutiken.se ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga om felet funnits i varan redan när du tog emot den. Om det föreligger ett fel i beställd vara som du vill göra gällande ska du, så snart som möjligt efter att felet upptäckts, kontakta Fläktbutiken.se. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Oavsett när du reklamerar måste du emellertid kunna styrka att det faktiskt finns ett fel i beställd vara.

Vid fel på en vara kan du tillfälligt behöva bekosta returfrakten men vi ersätter dig för detta när vi har tagit emot och godkänt reklamationen. Vi kompenserar även dig för den reklamerade varan i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. I första hand har Fläktbutiken.se emellertid rätt att avhjälpa felet och i andra hand leverera en helt ny felfri vara. Om något av dessa alternativ inte är aktuella återbetalas beloppet. Fläktbutiken.se kan komma att neka reklamationer om det visar sig att varan inte är felaktig.

Läs gärna mer om dina rättigheter vid köp och reklamationer hos Hallå Konsument
 

Företag:

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel. Förutom det erbjuder vissa leveranörer egna garantivillkor för sina produkter som är köpa av näringsidkare.

Så reklamerar du en vara

Om något är felaktigt med din vara vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt. En reklamation av varan kan du göra genom att kontakta vår kundtjänst för att få en returfraktsedel från oss.

Telefon: 018 - 12 70 30 eller e-post: kundtjanst@flaktbutiken.se

Varan ska returneras tillsammans med fakturan eller följesedeln. Tänk på att du som kund, vid retur, ansvarar för att varan inte skadas i transporten tillbaka till oss. Om du har kvar det transportemballage som vi använde för att skicka ut artikeln är det bra att använda detta även för returen. Saknas detta bör du tänka på att artikeln kan utsättas för stötar under transport så ett ytteremballage med stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda. 

 


 

Tillämplig lag och domstol

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket nedan, avgöras i Sverige av allmän domstol.

Den som är konsument kan kontakta sin kommuns konsumentvägledning eller Konsumentverkets upplysningstjänst ”Hallå Konsument” för att få rådgivning och information.

Den som är konsument har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan nås antingen via www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist följer Fläktbutiken.se ARN:s rekommendationer.

En konsument kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via ec.europa.eu/consumers/odr/

 


Produkten har blivit tillagd i varukorgen